De ce notele nu garantează succesul în învățare

Încă din perioada antepreșcolarității, copilul formează o legătură strânsă cu mama. Această legătură stă la baza formării caracterului ca adult. Relațiile de filiațiune primare (părinți-copii) au la bază o importană componentă afectivă. Cu alte cuvinte, răceala emoțională pe care un copil o resimte din partea unuia dintre parinți, o va interioriza, având mai târziu consecințe asupra personalității acestuia.

O a doua relație importantă ce se formează în evoluția unui copil, este relația cu educatoarea și mai târziu, cu învățătoarea. Aceste figuri din mediul educațional reprezintă o puternică autoritate pentru copil. Astfel, educatoarea devine o “a doua mamă”, copilul oferindu-i prezumția de “atotcunoscătoare” și o așază “pe un piedestal”. Există însă,  în antiteză, copii care nu vor să se supună cadrelor didactice, dar aceștia sunt excepția și se datorează creșterii de acasă.

Iată, deci, ce rol fundamental îl avem noi ca și profesori, în formarea caracterelor de mâine. Copiii au încredere în noi, iar acesta este unul dintre lucrurile de care trebuie să ținem cont atunci când intrăm la ore. Poate este momentul adaptării noastre la noile nevoi ale cursanților, poate nu mai este suficient doar să ne asigurăm că au asimilat lecția anterioară.

De exemplu, la Echo, profesorii respectă nevoile de bază ale copilului și anume, să se simtă respectat și ascultat. Lecțiile se desfășoară într-un mod interactiv, încât să nu plictisească, ci să inspire nevoia de cunoaștere și curiozitate.

Generațiile trecute erau motivate de note, în prezent, se cere însă o altă abordare. Nota nu mai este suficientă pentru a surescita interesul elevului. La bază se află relaționarea dintre profesor și cursant. Cu cât relația este mai bună, cu atât copilul se va simți mai atras spre studiu. Desigur, există situații în care, copilul simțindu-se neînțeles și neapreciat în cadrul familial, pot duce la derapaje în cadrul activității sale de studiu.

Noi, ca părinți și profesori avem pe umeri o mare responsabilitate și totodată datorie în crearea copiilor noștri un mediu favorabil de dezvoltare. Creându-le un mediu sănătos nu mai este necesar să impunem acestora ce să facă, ei își vor putea alege singuri drumul care li se potrivește cel mai bine. Un mediu sănătos este un mediu care le permite să fie creativi, în care sunt iubiți și acceptați așa cum sunt. Un mediu sănătos nu îi obligă să realizeze ceva împotriva voinței lor, ci le arată alternative, iar ei își asumă responsabilitatea drumului ales. Noi suntem responsabili de a le indica copiilor noștri cele mai bune direcții, lăsându-le libertatea de a alege.

După experiențele trăite, înțeleg  din ce de ce în mai bine de ce se spune că meseria de profesor este una dintre cele mai importante meserii.

0737 769 145